Už 114 poruch na vodovodních řadech opravovali od začátku letošního roku pracovníci společnosti ČEVAK a.s., která spravuje vodohospodářský majetek více než 300 měst a obcí na jihu a západě Čech a v kraji Vysočina. Dalších 160 jich řešili na vodovodních přípojkách. Právě zimní měsíce jsou obdobím, kdy potrubí praská nejčastěji.
„Nejčastější příčinnou poruch je v této době právě kolísání teplot, kdy dochází k pohybům zeminy. Ta pak vytváří nerovnoměrný tlak na potrubí, které může prasknout. Nejčastěji řešíme příčné lomy potrubí, podélné praskliny a také poškození navrtávacích pasů u vodovodních přípojek,“ popsal Peter Bolha, provozní ředitel ze společnosti ČEVAK a.s.
Například v Českých Budějovicích vodohospodáři od Nového roku vyjížděli už k dvaceti poruchám na hlavních vodovodních řadech, vloni ve stejném období to bylo o třetinu méně. „Naší snahou je opravit poškozenou část potrubí co nejrychleji s minimálními dopady nejen na odběratele, ale také na dopravu, která je v krajském městě už dost komplikovaná. Jsme rádi, že z těchto poruch si žádná nevyžádala dlouhodobější odstávky dodávek pitné vody,“ doplnil Peter Bolha.
Naopak počet nahlášených zamrzlých vodoměrů je zatím zanedbatelný. „Máme jich nahlášeno pouhých deset. Naše zkušenosti jsou však takové, že větší počet zamrzlých vodoměrů pokaždé evidujeme až s blížícím se jarem, kdy lidé po zimě vyjíždějí po zimě kontrolovat své chaty a chalupy,“ doplnila mluvčí společnosti Jitka Kramářová.
Není proto od věci se ujistit, zda jsou v místnosti, kde je vodoměr umístěn, uzavřená okna, zkontrolovat vodoměrné šachty, případně přístroj obalit nepromrzajícím materiálem, například polystyrenem.
Pokud vodoměr přece jen zamrzne, lidé by se jej neměli snažit rozehřát otevřeným ohněm. Žár totiž poškodí plastové části vodoměru a přístroj po takovém zásahu většinou stejně nefunguje. Jakmile majitel nemovitosti zjistí jakékoli poškození vodoměru, doporučujeme kontaktovat nejbližší povozní středisko společnosti ČEVAK, k dispozici je také linka 800 120 112.